XBOX365.GR
Τα πάντα για το XBOX!

Control – Review

Το Control είναι το νέο παιχνίδι της Remedy, γνωστής από τα Max Payne, Alan Wake και Quantum Break. Ένα studio που δίνει έμφαση στο story telling αλλά και στο μεταφυσικό, με τον Sam Lake να δείχνει εμμονή με το συγκεκριμένο ύφος και είδος. Έτσι και το Control δε θα μπορούσε να διαφοροποιηθεί ιδιαίτερα, με τον Lake στη σύλληψη της ιδέας και το writing του παιχνιδιού. Καταφέρνει όμως ο τίτλος να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων και να πάρει τα σκήπτρα του καλύτερου παιχνιδιού της εταιρείας μέχρι σήμερα ή πρόκειται για μια από τα ίδια; Υπάρχουν τομείς που η Remedy ξεπερνά τον εαυτό της και άλλοι που οι αστοχίες αδικούν το παιχνίδι, αλλά ας τα δούμε αναλυτικά.

Control - Review

Ξεκινώντας από το σενάριο του παιχνιδιού, θα αναφερθώ σε βασικά στοιχεία του αποφεύγοντας όσο γίνεται τα spoilers. Το παιχνίδι ξεκινά έξω από το FBC, το Federal Bureau of Control, το οποίο κατά τα πρότυπα του FBI βρίσκεται υπό την αιγίδα των ΗΠΑ, με μια βασική διαφορά, πρόκειται για μια άκρως μυστική υπηρεσία, καθώς ασχολείται με μεταφυσικά θέματα.To Oldest House όπως ονομάζεται η έδρα του FBC είναι και ο χώρος που εξελίσσεται το παιχνίδι στο σύνολό του, βέβαια αν και αρχικά δίνει την εντύπωση ενός μικρού κτιρίου, όλα όσα υπάρχουν στο εσωτερικό του αποκαλύπτουν αρκετά μεγάλη ποικιλία χώρων (είπαμε το studio επιλέγει να εστιάσει στο μεταφυσικό, οπότε όλα εξηγούνται). Πρωταγωνίστρια στο παιχνίδι είναι η Jesse Faden την οποία ενσαρκώνει η Courtney Hope και από τα πρώτα λεπτά της παρουσίας της στο κτίριο του FBC μαθαίνουμε ότι οι λόγοι για τους οποίους βρίσκεται εκεί είναι καθαρά προσωπικοί, με στόχο να ξεκαθαρίσει καταστάσεις του παρελθόντος.

Μετά από μερικά λεπτά εντός του κτιρίου η Jesse αναλαμβάνει το ρόλο της director του FBC, αφού βρίσκει τον πρώην διευθυντή της υπηρεσίας Zachariah Trench νεκρό, χωρίς το παιχνίδι να μας εξηγεί πως, τι και γιατί συμβαίνει ακριβώς. Ίσως η συγκεκριμένη απόφαση του Lake είχε ως σκοπό να νοιώσει ο παίκτης την ίδια έκπληξη με αυτή που βίωσε και η ίδια η Jesse. Η ιστορία που εξελίσσεται εντός του Oldest House είναι μια περίεργη ιστορία που από τη μια παρουσιάζει τα προσωπικά θέματα που προσπαθεί να λύσει η Jesse και από την άλλη την προσπάθεια της ως director να αντιμετωπίσει τα προβλήματα του FBC, το οποίο έχει εκτεθεί σε μια υπερφυσική δύναμη με το όνομα Hiss, η οποία έχει καταλάβει το κτίριο και αρκετούς από τους εργαζόμενους σε αυτό, οι οποίοι είναι και οι άμεσοι εχθροί της Jesse.

Φυσικά η Jesse έχει και συμμάχους οι οποίοι εκτός από βοήθεια της παρέχουν και τη δυνατότητα να ολοκληρώσει διάφορα side quests εντός του παιχνιδιού. Οι NPCs που συνάντησα κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού μπορώ να πω, ότι ήταν αρκετά αδιάφοροι, με εξαίρεση τον Ahti, τον περίεργο επιστάτη του κτιρίου, ο οποίος είναι κάτι παραπάνω από επιστάτης όπως φαίνεται κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού.

Το story που εξελίσσεται στο Oldest House, το οποίο βρίσκεται σε lockdown, με την Hiss να παίρνει τον έλεγχο φυσικά και έχει κάποια σχέση με την προσωπική ιστορία της Jesse, θα καταφέρει όμως να βρει τις απαντήσεις που αναζητεί; Αυτό θα το αφήσω σε εσάς, αν επιλέξετε να παίξετε το παιχνίδι. Κατά τη διάρκεια του gameplay αν επιθυμείτε να κατανοήσετε πλήρως το lore του παιχνιδιού θα πρέπει να ασχοληθείτε με τα collectibles, τα οποία όπως και στο Quantum Break θα σας οδηγήσουν σε πολύ διάβασμα. Σίγουρα μια από τις επιλογές που η Remedy πρέπει να αναθεωρήσει στα επόμενα της βήματα, καθώς κουράζει. Επίσης η συμπερίληψη live action σκηνών (σε μικρότερο βαθμό από το Quantum Break) είναι μια επιλογή στην οποία η εταιρεία εμμένει χωρίς όμως να κουράζει ιδιαίτερα.

Control - Review

Ως γενικό σχόλιο για την ιστορία που έχει γράψει ο Sam Lake, θα σας αναφέρω μερικές λέξεις που την χαρακτηρίζουν. Σίγουρα αλλόκοτο, περίεργο, από την άλλη όχι κάτι φρέσκο, κάτι που αντίστοιχο δεν έχουμε ξαναδεί. Διάβασα πρόσφατα μια αναφορά του ίδιου του Lake, όπου χαρακτηρίζει το σενάριο βγαλμένο από ένα εφιάλτη όταν έχουμε πυρετό και θα συμφωνήσω, είναι τόσο αλλοπρόσαλλη η ιστορία και η εξέλιξή της που ο συγκεκριμένος χαρακτηρισμός ταιριάζει απόλυτα. Ειδικά στην αρχή του παιχνιδιού βρισκόμαστε σε πλήρη άγνοια, με τα πράγματα να ξεκαθαρίζουν στην πορεία, χωρίς όμως μεγάλα plot twists και εκπλήξεις που θα απογειώσουν την εμπειρία.

Υπάρχουν συγκεκριμένες στιγμές, σκηνές και πίστες του παιχνιδιού οι οποίες μοιάζουν εντυπωσιακές, τόσο εντυπωσιακές που θα μπορούσαμε να τις χαρακτηρίσουμε τεράστια easter eggs (αν παίξετε και βρεθείτε στο Ashtray Maze θα με θυμηθείτε). Το πρόβλημα είναι ότι τα συγκεκριμένα στοιχεία μοιάζουν περισσότερο με πυροτεχνήματα που προσπαθούν να μας εντυπωσιάσουν, παρά να προσδώσουν βάθος στην ιστορία και στο παιχνίδι συνολικά. Τελειώνοντας την ιστορία του Control ένιωσα ότι η Remedy ήθελε πολύ να αποδείξει κάτι. Αυτό το κάτι δεν το έχω καταλάβει ακόμα, όμως σίγουρα το ταλαντούχο φινλανδικό studio δεν έπρεπε να μπει σε αυτή τη διαδικασία. Έχει δημιουργήσει εξαιρετικά παιχνίδια στο παρελθόν και με την ιστορία του Control αδίκησε το όνομα που έχει καθιερώσει στο χώρο. 

Κλείνοντας με τον τομέα του story, είναι δεδομένο ότι η ιστορία που εξελίσσεται στο Oldest House κάποιους θα τους εντυπωσιάσει, κάποιους όχι, σίγουρα όμως δεν είναι κάτι το πρωτότυπο που θα συγκλονίσει.

Control - Review

Το γενικό concept του παιχνιδιού το αναλύσαμε παραπάνω, και αν η ιστορία υστερεί σε σημεία, σίγουρα αυτό που κάνει πολύ καλά το Control είναι να μας μεταφέρει με επιτυχία στο κλίμα που επικρατεί στο Oldest House. Η ατμόσφαιρα του παιχνιδιού προσδίδει αρκετό μυστήριο, όσο χρειάζεται για να θυμίζει παιχνίδι horror σε συγκεκριμένες χρονικές στιγμές ενώ σε αυτό βοηθά και η γραφική απεικόνιση που έχει επιλέξει η Remedy αλλά θα τα πούμε παρακάτω για τα τεχνικά θέματα.

Στο κομμάτι του gameplay έχουν γίνει αρκετές επιλογές με ρίσκο από τους δημιουργούς του τίτλου, με άλλες να βγάζουν νόημα και άλλες όχι τόσο. Οι σαφείς επιρροές από Metroidvania τίτλους αλλοιώνουν τον action χαρακτήρα του παιχνιδιού, σε βαθμό που δεν το κολακεύουν. Αγαπώ τα metroidvania παιχνίδια, αγαπώ την Remedy, όπως το συγκεκριμένο ρίσκο δεν μπορώ να το κατανοήσω. Η απόκτηση των διάφορων abilities που αποκτά η Jesse κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού με ρυθμό αντίστοιχο του Ori and the Blind Forest μπορεί να βγάζει νόημα, όχι όμως και το checkpoint system που έχει επιλεχθεί. Υπήρξαν συγκεκριμένες μάχες τις οποίες έπρεπε να επαναλάβω ξανά και ξανά και αφού έχασα να επιστρέψω 20 λεπτά πίσω λόγω της συγκεκριμένης επιλογής. Θα μου πείτε μα δε σου αρέσει η πρόκληση; Ναι φυσικά και μου αρέσει, όμως δεν ταιριάζει στο συγκεκριμένο παιχνίδι.

Control - Review

Τα checkpoints είναι τα control points που βρίσκονται σε επιλεγμένα σημεία του χάρτη, και τα οποία θα πρέπει να “εξαγνίσουμε” πριν αποκτήσουμε πρόσβαση σε αυτά. Στα συγκεκριμένα σημεία μπορούμε να αναβαθμίσουμε τα abilities της Jesse, να αξιοποιήσουμε το fast travel του παιχνιδιού για να μετακινηθούμε από control point σε άλλο control point αλλά και όπως αναφέρθηκε παραπάνω να αποθηκεύσουμε το παιχνίδι (γίνεται αυτόματα, αλλά αν χάσετε κάνετε respawn στο τελευταίο control point που επισκεφθήκατε).

Συνεχίζοντας στον τομέα του gameplay το gunplay είναι εξαιρετικό και φοβερά βελτιωμένο σε σχέση με το Quantum Break. Θα το έλεγα εθιστικό, καθώς έπιασα τον εαυτό μου πολλές φορές να ψάχνει απεγνωσμένα να εμπλακεί σε μάχη. Τα όπλα που έχουμε στη διάθεσή μας δεν είναι πολλά, βασικά ένα. Το service weapon της Jesse το οποίο με την πρόοδό σας εντός του παιχνιδιού μπορεί να αλλάξει μορφές, ξεκλειδώνοντας τα διάφορα σχέδια. Βέβαια υπάρχουν και αρκετά mods τόσο για το όπλο σας όσο και personal mods τα οποία έχουν ως στόχο να σας βοηθήσουν απέναντι στους εχθρούς.

Οι δυνάμεις που αποκτά η Jesse κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού είναι αρκετά σημαντικές και της δίνουν τη δυνατότητα να αιωρηθεί, να εκτοξεύσει αντικείμενα κ.α. Και είναι στοιχεία που βοηθούν ιδιαίτερα στη μάχη. Θεωρώ απίθανο να προχωρήσετε αγνοώντας τα. Ιδιαίτερα το levitate ability είναι πολύ σημαντικό καθώς ξεκλειδώνοντάς το προς τη μέση της ιστορίας θα δείτε πως προστίθενται και platforming στοιχεία στο παιχνιδι λόγο αυτού. Γενικά οι δυνάμεις ισσοροπούν σε μεγάλο βαθμό το πόσο εύκολα μπορεί να πεθάνει η Jesse, ναι είναι πανεύκολο να πεθάνει, καθώς δεν υπάρχει αυτόματο heal. Ο μόνος τρόπος να κάνει heal η πρωταγωνίστρια είναι χτυπώντας τους εχθρούς και αποκτώντας τις φωτεινές σφαίρες που αφήνουν πίσω τους. Βέβαια η χρήση των διαφόρων δυνάμεων δεν είναι απεριόριστη καθώς η χρήση τους περιορίζεται από την energy bar, την οποία μπορείτε βέβαια να αυξήσετε αναβαθμίζοντας τα αντίστοιχα abilities.

Control - Review

Οι εχθροί που θα συναντήσετε στο παιχνίδι προσδίδουν μεγάλη ποικιλία σε αυτό, ιπτάμενοι εχθροί, συμβατικοί στρατιώτες που ελέγχονται από την Hiss, πρώην executives του FBC υπάρχουν αρκετοί και σίγουρα θα σας δυσκολέψουν. Υπάρχουν συγκεκριμένοι εχθροί βέβαια, οι οποίοι θα εμφανιστούν με ονοματεπώνυμο, όχι απαραίτητα σε κάποιο boss fight καθώς δεν υπάρχουν τόσο διακριτές γραμμές, σίγουρα όμως οι συγκεκριμένοι θα σας δυσκολέψουν περισσότερο.

Κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού θα συναντήσετε και κάποια μικρά puzzles τα οποία πρέπει απαραίτητα να λύσετε αν επιθυμείτε να συνεχίσετε το παιχνίδι. Δεν νομίζω ότι θα σας δυσκολέψουν ιδιαίτερα, σίγουρα όμως θα πρέπει να αφιερώσετε λίγο χρόνο για να τα ξεπεράσετε.

Κάτι που με παραξένεψε ιδιαίτερα είναι ότι η Remedy επέλεξε να μην δώσει στον παίκτη την δυνατότητα επιλογής δυσκολίας. Δεν θεωρώ αρνητικό το συγκεκριμένο χαρακτηριστικό καθώς δικαίωμα του κάθε δημιουργού είναι να μας προσφέρει την εμπειρία όπως θέλει. Παρ’ όλα αυτά πρόκειται για μια story-driven εμπειρία η οποία δεν απευθύνεται σε casual κοινό, που θα μπορούσε να τη βιώσει με μεγαλύτερη ευκολία και πιο ευχάριστα.

Πέρα από τα διάφορα side missions τα οποία συναντήσετε, υπάρχουν διάφορα board countermeasures τα οποία μπορείτε να ολοκληρώσετε ως επιπλέον αποστολές και αφορούν συγκεκριμένα tasks, όπως πχ σκοτώστε 10 εχθρούς με το συγκεκριμένο form του όπλου, ή σκοτώστε με 10 headshots κτλ. Τα συγκεκριμένα countermeasures μπορεί να είναι προαιρετικά όμως αρκετές φορές είναι χρήσιμα καθώς τα rewards τους είναι διάφορα mods που μπορεί να κάνουν τη ζωή σας ευκολότερη. Τέλος σε τυχαίες στιγμές του παιχνιδιού εμφανίζεται από το πουθενά συναγερμός, όπου είναι στη διακριτική σας ευχέρεια αν θα σπεύσετε να προστατεύσετε το The Oldest House από τους εισβολείς. Έχετε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα για να το πράξετε και σαφώς θα έχετε rewards για τη συμπλήρωσή τους.

Σαν ιδέα ακούγεται ενδιαφέρον μια και είναι προαιρετικό, προσωπικά το βρήκα ενοχλητικό σε αρκετές περιστάσεις καθώς ενώ βρισκόμουν σε μια δύσκολη μάχη με πολλούς εχθρούς εμφανιζόταν και αυτή η επιλογή στη μέση της οθόνης. Σε συνδυασμό με τα framedrops η κατάσταση μπορεί να γίνει εφιαλτική.

Control - Review

Και πάμε στον τεχνικό τομέα του Control που είναι και το στοιχείο που έχει συζητηθεί περισσότερο από κάθε τι άλλο για το παιχνίδι. Εμείς δοκιμάσαμε το παιχνίδι στο XBOX One S αλλά και στο XBOX One X για να έχουμε πλήρη άποψη για τον τίτλο. 

Από τις πρώτες στιγμές στο παιχνίδι φαίνεται ότι έχει γίνει εντυπωσιακή δουλειά από την Remedy στο κομμάτι της γραφικής απεικόνισης, με τους φωτισμούς να είναι εξαιρετικοί και να προσδίδουν μια δόση φωτορεαλισμού. Φυσικά και η συγκεκριμένη επιλογή έχει γίνει με το μυαλό των δημιουργών στο Ray Tracing, με το παιχνίδι να λάμπει πραγματικά στην έκδοσή του για PC.

Βέβαια το Control είναι ιδιαίτερα φορτωμένο και σε συνδυασμό με τις διάφορες δυνάμεις που θα αποκτήσετε προχωρώντας το παιχνίδι, σε στιγμές που γίνονται αρκετά πράγματα στη μάχη, με αντικείμενα να αιωρούνται, τις σφαίρες να πέφτουν βροχή, τα πράγματα ζορίζουν πολύ στο κομμάτι της απεικόνισης. Ειδικά στο XBOX One S είδαμε αισθητά frame drops τα οποία μπορούν να χαλάσουν το gameplay. Στο Χ το παιχνίδι στέκεται πολύ καλύτερα, χωρίς όμως να αποφεύγονται τεχνικές ατασθαλίες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα των τεχνικών θεμάτων του τίτλου, η απίστευτη πτώση των frames και στις δυο κονσόλες αφότου βγείτε από το pause menu του παιχνιδιού. Ομολογώ ότι δεν έχω ξαναδεί κάτι αντίστοιχο και με σόκαρε κάθε φορά που το έβλεπα.

Αν και η Remedy υποσχέθηκε ότι θα φέρει βελτιώσεις με μελλοντικά updates, όπως και photo mode (το οποίο πραγματικά θα έπρεπε να υπήρχε στο launch του παιχνιδιού), η εικόνα που εισπράττω είναι ότι δεν ξόδεψαν τον απαραίτητο χρόνο για να γίνει σωστό optimization για τις κονσόλες και δόθηκε μεγαλύτερο βάρος στην έκδοση για PC. Εξάλλου και πριν την κυκλοφορία του περισσότερα βίντεο με τις διαφορές που είχε το παιχνίδι με RTX είδαμε παρά story videos.

Μεγάλο foul της Remedy, που αδίκησε το φιλόδοξο κατα τ’ άλλα project της κατατάσσοντάς το σε ένα βαθμό ως tech demo του ray tracing.

Control - Review

Στα θετικά πάντως είναι ο εντυπωσιακός τρόπος που έχει υλοποιηθεί αυτός ο fully destructible κόσμος εντός του Oldest House, με σχεδόν τα πάντα να καταστρέφονται συνθέτοντας ένα εντυπωσιακό σκηνικό.

Ένα άλλο κομμάτι στο οποίο θέλω να σταθώ έχει να κάνει με την απεικόνιση των χαρακτήρων. Τα πρόσωπα και οι εκφράσεις τους μοιάζουν άψυχες, με εξαίρεση τον Ahti ο οποίος έχει αποτυπωθεί εξαιρετικά (δεν ξέρω αν έγινε κατά λάθος). Αν το Mass Effect Andromeda κατέχει για πολλούς το συγκεκριμένο βραβείο, ίσως απέκτησε ανταγωνιστή.

Στο κομμάτι του ήχου έχει γίνει αρκετά καλή δουλειά για άλλη μια φορά από τη Remedy, ενώ οι μουσικές επιλογές είναι εξαιρετικές. Ειδικά το Take Control από την φανταστική μπάντα που έχουμε δει στο σύμπαν του Alan Wake, Old Gods of Asgard (τους Poets of the Fall στην πραγματικότητα) ηχεί ακόμα στα αυτιά μου. Γενικά υπάρχουν σαφείς αναφορές που δείχνουν ότι το Control εξελίσσεται στο ίδιο σύμπαν με το Alan Wake!

Control - Review

Κλείνοντας αυτό το review, οφείλω να πω ότι εκτιμώ τη συνολικά φιλόδοξη προσπάθεια της Remedy, η οποία σε σημεία με εντυπωσίασε ενώ σε άλλα όχι και ιδιαίτερα στις τεχνικές αστοχίες του παιχνιδιού. Ως θαυμαστής των παραγωγών της εταιρείας πίστευα ότι θα μπορούσε να ξεπεράσει τον εαυτό της με το συγκεκριμένο project, δυστυχώς κινήθηκε σε ρηχά νερά με την ιστορία του παιχνιδιού να μην προσφέρει κάτι νέο στο είδος. 

Συνολικά δεν είναι ένα κακό παιχνίδι, σίγουρα όμως δεν είναι ένας τίτλος για όλους. Κρατάω τα θετικά του και το προτείνω αβίαστα σε όλους όσους αγαπούν τις δουλειές της Remedy και τους εξιτάρει η αναζήτηση του μεταφυσικού. Αν αφιερώσετε χρόνο είναι δεδομένο ότι θα περάσετε 15 ευχάριστες ώρες με αρκετό έξτρα περιεχόμενο που μπορεί να κρατήσει το ενδιαφέρον σας και μετά το τέλος του παιχνιδιού.


Ευχαριστούμε την IGE S.A που μας παραχώρησε το παιχνίδι για τις ανάγκες αυτού του Review

Δοκιμάστηκε σε : XBOX One X/S
Developer : Remedy Entertainment Plc.
Εκδότης : 505 Games 
Ημερομηνία Κυκλοφορίας : Τρίτη, 27 Αυγούστου 2019

7.5
ΚΑΛΟ
  • Control 7.5

Με την περιήγησή σας στο xbox365.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies που ενισχύουν σημαντικά την εμπειρία χρήσης. Αποδοχή Διάβασε περισσότερα