Πως είναι άραγε να ξυπνάς σε ένα δωμάτιο ενός άγνωστου ξενοδοχείου, να μην θυμάσαι που βρίσκεσαι, τι κάνεις και ποιος είσαι και τι έκανες το προηγούμενο βράδυ, ενώ ταυτόχρονα το μόνο πράγμα το οποίο αντιλαμβάνονται οι αισθήσεις σου είναι η στυφή μυρωδιά των μισοσβησμένων τσιγάρων και του αλκοόλ που αιωρούνται στην ατμόσφαιρα, σε αυτό το σκοτεινό και συνάμα ερμητικά κλειστό χώρο αυτού του άγνωστου μέρους; Και κάπως έτσι αρχίζει η περιπέτεια μας σε αυτόν τον μαγευτικό και γεμάτο μυστήριο κόσμο του Disco Elysium…
Σε αυτήν την αγχώδη και εργώδη προσπάθεια της αγνώστου ταυτότητας πρωταγωνιστή μας να θυμηθεί ποιος είναι και να ξανά ανακαλύψει τις άγνωστες πτυχές του παρελθόντος του, αλλά και για το ποιος επρόκειτο να γίνει και στον τρόπο με τον οποίο θα πλάσει τη μέλλουσα προσωπικότητα του, βασίζεται αυτός ο ευφάνταστος και γεμάτος με μία Noir αισθητική κόσμος που έχει δημιουργήσει η ZA/UM με το Disco Elysium. Και κάπου στο σημείο αυτό, πρέπει σιγά σιγά να περάσουμε στην ανάπτυξη και στην εξερεύνηση αυτού του πολύπλοκου RPG κόσμου, που αναμφίβολα έχει δημιουργήσει μία υστεροφημία γύρω από το όνομα του και όχι άδικα θα λέγαμε.
Έτσι λοιπόν, όπως αναφέραμε και προηγουμένως για το Disco ELysium, πρόκειται για ένα RPG τίτλο, του οποίου τα γεγονότα και η ιστορία διαδραματίζεται σε ένα open world κόσμο και τα gameplay mechanics του παιχνιδιού είναι βασισμένα στους διαλόγους και στις αποφάσεις που καλούμαστε να πάρουμε. Το Disco Elysium μας παρουσιάζεται με μία ισομετρική προοπτική, στην οποία μπορούμε να ελέγξουμε το χαρακτήρα μας. Βασικός πρωταγωνιστής στην ιστορία μας, είναι ένας ντετέκτιβ, που πάσχει από αμνησία, αλκοολισμό και είναι εξαρτημένος από διάφορες ναρκωτικές ουσίες, ενώ ταυτόχρονα το μόνο που μπορεί να θυμηθεί, είναι πως πρέπει να λύσει μία δολοφονία που διαδραματίστηκε στην πίσω αυλή του ξενοδοχείου στο οποίο διαμένει. Με αυτόν τον τρόπο, ο παίκτης μπορεί να κινεί το βασικό του χαρακτήρα σε όλο το διαθέσιμο χάρτη και να μιλάει σε διαφόρους NPC (Non-player character), για να λαμβάνει τα διάφορα quests ή να λύνει διάφορα tasks ανά περιόδους μέσα στο παιχνίδι. Πολύ σύντομα κατά την έναρξη του Disco Elysium: The Final Cut, θα γνωρίσετε και τον πιστό σας συνεργάτη τον Kim Kitsuragi, που ως επί το πλείστο θα αποτελέσει τη φωνή της λογικής και θα φροντίσει να σας θυμίζει τις βασικές ασχολίες και τα διάφορα tasks που πρέπει να ολοκληρώσετε κατά τη διάρκεια του playthrough σας. Βέβαια, στη πορεία θα γνωρίσετε και άλλους NPC τους οποίους μπορείτε στη συνέχεια να εντάξετε στην ομάδα σας και να σας βοηθήσουν τοιουτοτρόπως.
Αφού λοιπόν γνωρίσαμε τους βασικούς μας χαρακτήρες, έφτασε και η στιγμή να αναπτύξουμε εκτενώς τα διάφορα mechanics του Disco Elysium. Ως επί το πλείστο, τα RPG παιχνίδια βασίζονται στο σύστημα μάχης τους. Εδώ όμως, δεν θα συναντήσουμε το πατροπαράδοτο σύστημα μάχης που έχουμε συνηθίσει από άλλα παιχνίδια του είδους, αλλά εν αντίθεση, όλο το σύστημα βασίζεται στους διαλόγους και στις αποφάσεις τις οποίες λαμβάνεται μέσα από τις διαφορετικές διακλαδώσεις (dialogue trees) των εκάστοτε απαντήσεων. Στους διαλόγους αυτούς, θα μας βοηθήσουν οι 4 πρωταρχικές μας ιδιότητες που διαθέτει ο χαρακτήρας μας. Οι 4 αυτές ιδιότητες αποτελούνται από το Intellect, Psyche, Physique και το Motorics, με το κάθε ένα από αυτά τα abilities να διαθέτει και άλλες έξι δευτερεύοντες υποκατηγορίες, φτάνοντας συνολικά σε ένα σύνολο 24 ιδιοτήτων που μας βοηθούν στην εξέλιξη της πλοκής τους παιχνιδιού με τον δικό της τρόπο και δράση αντίστοιχα η κάθε μία από αυτές.
Όπως είναι αναμενόμενο τα skills αυτά μπορείτε να τα αναβαθμίσετε με τα διάφορα skill points που αποκτάτε μέσω του level up του χαρακτήρα σας. Επιπρόσθετα, στη πορεία του παιχνιδιού θα βρείτε και ρούχα ή εξοπλισμό για να φορέσει ο βασικός πρωταγωνιστής σας, τα οποία με τη σειρά τους αλλάζουν τα στατιστικά του παίκτη τόσο προς το καλύτερο όσο και προς το χειρότερο. Για παράδειγμα θα μπορείτε να πάρετε +2 skills points σε ένα skill ενώ ταυτόχρονα κάποιο άλλο abilitie ή skill θα έχει -1 στα στατιστικά του. Το να αναβαθμίσετε όμως αυτά τα στατιστικά είναι πολύ σημαντικό, αφού θα σας βοηθήσει να περάσετε διάφορα checks που χρειάζεται το Disco Elysium στους διάφορους διαλόγους για να συνεχίσετε την ιστορία του παιχνιδιού.
Για παράδειγμα ένας χαρακτήρας που έχει επενδύσει πολλά skill points στο Drama, θα μπορεί να εντοπίσει τα διάφορα ψέματα που του αναφέρουν στους διαλόγους οι διάφοροι NPC και να ξεκλειδώνει αυτόματα νέα dialogue-trees για την επίλυση των quest και της συνέχισης της ιστορίας, ενώ παράλληλα, μπορεί να οδηγήσει τον πρωταγωνιστή στη παράνοια ή στο να έχει ψευδαισθήσεις. Το να επενδύσετε στο Electrochemistry θα σας προστατέψει από τις διάφορες παρενέργειες των ναρκωτικών ουσιών που μπορείτε να καταναλώσετε, ενώ ταυτόχρονα η υπερκατανάλωση τους μπορεί να οδηγήσει σε αυτοκαταστροφικά αποτελέσματα και να αρχίσει ο ήρωας να χάνει life και morale.
Επιπρόσθετα, το Disco Elysium διαθέτει και ένα δευτερεύον σύστημα που είναι γνωστό ως “Thoughts Cabinet ή Θάλαμος Σκέψης“. Οι σκέψεις ξεκλειδώνονται μέσω συνομιλιών με άλλους χαρακτήρες, καθώς και μέσω εσωτερικών διαλόγων μέσα στο μυαλό του ίδιου του χαρακτήρα του παίκτη. Στη συνέχεια, ο παίκτης μπορεί να «εσωτερικεύσει» μια σκέψη μέσω ενός συγκεκριμένου αριθμού ωρών εντός παιχνιδιού, οι οποίες μόλις ολοκληρωθούν, παρέχουν στον παίκτη μόνιμα οφέλη αλλά και περιστασιακά αρνητικά αποτελέσματα, μια έννοια που η ZA/UM τη συγκρίνει με το σύστημα χαρακτηριστικών που χρησιμοποιείται στη σειρά Fallout. Στην αρχή του παιχνιδιού, προσφέρονται περιορισμένες θέσεις που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε στο Thoughts Cabinet, αλλά στη συνέχεια μπορείτε να ξεκλειδώσετε περισσότερες με τα διάφορα skill points που αποκτάται. Για παράδειγμα, μια πρώιμη πιθανή επιλογή για το Thought Cabinet είναι η σκέψη “Hobocop“, στην οποία ο χαρακτήρας σκέφτεται την επιλογή να ζήσει στους δρόμους για να εξοικονομήσει χρήματα, κάτι που μειώνει την ψυχραιμία του χαρακτήρα με τους υπόλοιπους NPC ενώ η σκέψη εσωτερικεύεται. Όταν ο χαρακτήρας έχει ολοκληρώσει τη σκέψη του Hobocop, του επιτρέπει να βρει περισσότερα σκουπίδια στους δρόμους που μπορούν να πουληθούν για χρήματα.
Το πιο θαυμαστό όμως στοιχείο που παρουσιάζεται στο Disco Elysium: The Final Cut, είναι πως η χρήση και των 24 skill θα χρειαστούν ανά πάσα στιγμή στους διάφορους διαλόγους του παιχνιδιού. Αυτό όμως, έχει σαν συνέπεια να δημιουργήσει μία εσωτερική τριβή των σκέψεων του χαρακτήρα μας στο υποσυνείδητό του. Γενικότερα, θα βρίσκεστε σε μία συνεχόμενη πάλη μεταξύ των συναισθημάτων σας, των σκέψεων σας και του υποσυνείδητού σας. Αυτές οι “εσωτερικές συζητήσεις”, μπορούν να οδηγήσουν τον παίκτη σε διάφορες επιλογές ή ομιλίες με τους NPC, ξεκλειδώνοντας πάντα νέες επιλογές στο τρόπο που μπορείτε να ολοκληρώσετε το εκάστοτε quest. Σε αυτό το σημείο, κυρίαρχο ρόλο παίζουν οι υποκατηγορίες των skill tree. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι το Inland Empire, το οποίο αποτελεί υποκατηγορία του Psyche.Αυτό το subskill, περιγράφεται από τις πληροφορίες του παιχνιδιού ως ο αντιπρόσωπος της έντασης που έχει ή “δέχεται” η “ψυχή” του χαρακτήρα μας, στον διάλογο και στη πίεση που δέχεται από τον NPC στη συζήτηση που έχουν μεταξύ τους.
Ας περάσουμε όμως τώρα να δούμε και τον τεχνικό τομέα που πλαισιώνει αυτή τη φανταστική ιστορία του Disco Elysium: The Final Cut. Η αλήθεια είναι πως η εικαστική προσέγγιση του τίτλου αυτού με τη απίστευτα όμορφη Noir αισθητική, αλλά και τις διάφορες pastel αποχρώσεις που έχει επιλέξει η ZA/UM για αυτό το παιχνίδι είναι πραγματικά απίθανες. Δεν είναι μόνο πως αυτή η “αισθητική” που επιλέχθηκε πλαισιώνει με τον καλύτερο “καλλιτεχνικό” τρόπο αυτή την ιστορία, είναι πως αυτός ο κόσμος παραδίδεται και σε 4K αναλύσεις με HDR, με το Disco Elysium να είναι ταυτόχρονα και enhanced για τα Xbox Series X|S. Βέβαια τι να τις κάνεις τις αναλύσεις και τις χρωματικές παλέτες αν δεν υπήρχε και η ανάλογη μουσική. Έτσι λοιπόν το Disco Elysium απαρτίζεται από διάφορες Jazz μελωδίες με τους ήχους από τις τρομπέτες και τα σαξόφωνα να ηχούν ανά τακτά χρονικά διαστήματα και ολοκληρώνουν αυτόν τον υπέροχο κόσμο. Και για να μην ξεχαστώ, η ZA/UM έχει προνοήσει μέχρι και για τους streamers, αφού στις ρυθμίσεις έχει φροντίσει να υπάρχει ένα κουμπί, που αλλάζει τις μουσικές του παιχνιδιού για να μην έχετε κάποιο πρόβλημα με τα πνευματικά δικαιώματα.
Η πιο αξιέπαινη προσπάθεια όμως αυτού του indie studio, είναι το πως κατάφερε να πλαισιώσει τα διάφορα gameplay mechanics στις κονσόλες, αφού το Disco Elysium δημιουργήθηκε για να παίζετε με ποντίκι και πληκτρολόγιο. Και όμως στο σημείο αυτό μόνο ένα μεγάλο Μπράβο μπορώ να δώσω στους δημιουργούς του παιχνιδιού που κατάφεραν και έφεραν έναν τέτοιο Rpg τίτλο στις κονσόλες και παραμετροποίησίν με τέτοιο τρόπο τον χειρισμό ώστε να μην αντιμετωπίσουμε κανένα πρόβλημα με τα controller των κονσολών μας.
Η μεγαλύτερη όμως προσθηκή που επιφέρει το Disco Elysium: The Final Cut, είναι πως έχει προσθέσει voices σε όλους τους διαλόγους που είναι διαθέσιμοι μέσα στο παιχνίδι! Υπήρξαν ελάχιστες στιγμές που διάβαζα τους υπότιτλους από κάποιους διαλόγους και αυτοί δεν πλαισιωνόταν και από την αντίστοιχη φωνή του αφηγητή ή του NPC. Και σαν μην έφτανε αυτό το τεράστιο κατόρθωμα, η ZA/UM κατάφερε και πρόσθεσε επιπλέον τέσσερις ιστορίες και quest που κόπηκαν από το αρχικό παιχνίδι. Μέσα από αυτές τις ιστορίες, ανάλογα με τις αποφάσεις που πήρατε, θα μπορείτε να εισέλθετε και στον κόσμο της πολιτικής ίντριγκας που αναπτύσσεται μέσα στο Disco Elysium αλλά και στις διάφορες πολιτικές πεποιθήσεις που εντάσσονται οι NPC ή και εσείς ακόμα…
Παρόλη την “τελειότητα” που απαρτίζει το Disco Elysium, δεν θα μπορούσαν να λείπουν και τα διάφορα bugs από το παιχνίδι. Ευτυχώς δεν καταστρέφουν την εμπειρία του παιχνιδιού επ ουδενί λόγο, αφού καμιά φορά “κολλάνε” οι διάλογοι και χρειάζεται να περιμένετε έως και 2 λεπτά για να συνεχίσει η ιστορία, ένα πρόβλημα που ευτυχώς το συνάντησα πάρα πολλοί λίγες φορές. Οπότε φροντίστε να κάνετε save ανά τακτά χρονικά διαστήματα για καλό και για κακό. Επίσης το θέμα είναι πως αυτό το είδος των παιχνιδιών δεν είναι για όλους, με το κυριότερο αποτρεπτικό παράγοντα για να ασχοληθεί κάποιος μαζί του, να αποτελεί το γεγονός πως απαιτεί άπταιστα γνώση της Αγγλικής γλώσσας.
Εν κατακλείδι, το Disco Elysium: The Final Cut αποτελεί έναν ευφάνταστο RPG κόσμο, που θα σας κάνει να αμφισβητήσετε το πολιτικό σύστημα της εποχής που διανύουμε, ταυτόχρονα θα αμφιταλαντεύεστε μεταξύ των ηθικών και μη αποφάσεων που καλείστε να πάρετε και να έρθετε σε σύγκρουση με τον εσωτερικό σας κόσμο, ενώ ταυτόχρονα το μνημονικό του υποσυνείδητου σας θα χορεύει σε ρυθμούς “Disco” στον κόσμο της Elysium.
Ευχαριστούμε την CD Media που μας παραχώρησε το παιχνίδι για τις ανάγκες αυτού του Review
Δοκιμάστηκε σε : XBOX Series S
Developer : ZA/UM
Εκδότης : ZA/UM
Ημερομηνία Κυκλοφορίας : 12 Οκτωβρίου 2021
- Disco Elysium : Final Cut 9